Okrągła rocznica Warcrafta 3 w cieniu wątpliwych działań Blizzarda

20. urodziny obchodzi Warcraft III: Reign of Chaos, czyli jeden z najlepszych RTS-ów w historii.

Produkcja zadebiutowała na PC 3 lipca 2002 roku i stała się olbrzymi hitem, sprzedając się w ponad milionie egzemplarzy w ciągu miesiąca od premiery. Dzisiaj taka liczba nie szokuje, ale wtedy uczyniła ze strategii studia Blizzard Entertainment najszybciej sprzedającą się grę w historii rynku PC.

Urodziny przeboju powinny być radosnym dniem, ale zostały one popsute przez złe wieści dotyczące WarsmashModEngine, czyli korzystającego z modelu open-source projektu mającego zaoferować ulepszony silnik dla Warcrafta 3. Jego autor, Retera, otrzymał od prawników firmy Activision Blizzard list z żądaniem porzucenia projektu.

Prawnicy domagają się zaprzestania naruszania praw wydawcy. Jest to jednak o tyle niepoważne oskarżenie, że WarsmashModEngine nie dystrybuuje ani nie kopiuje żadnych elementów z Warcrafta 3. Jest to tylko silnik i aby z niego korzystać konieczne jest zaczerpnięcie z pełnej wersji gry wszystkich plików z danymi, co musi ręcznie zrobić sam użytkownik.

Problem leży w tym, że nawet jeśli Activision Blizzard nie ma w tym sporze racji, to raczej i tak dopnie swego. Trudno wyobrazić sobie bowiem, aby Retera było stać na kosztowną batalię sądową.

Działania wydawcy są tym bardziej rozczarowujące, że fani Warcrafta 3 nie byli ostatnio rozpieszczani. Odświeżona wersja gry w postaci Warcraft III: Reforged okazała się wielkim rozczarowaniem i do dzisiaj nie została w pełni naprawiona.

O urodzinach gry pamiętali ludzie ze studia Frost Giant, obecnie tworzący RTS-a Stormgate, co nie dziwi, gdyż pracuje tam wielu deweloperów odpowiedzialnych za Warcrafta 3. Prezes firmy, Tim Campbell, który był głównym projektantem kampanii tego przeboju, uczcił ten dzień następującą wiadomością do fanów.

Dziękuję wszystkim moim starym kolegom z drużyny Warcrafta 3, którzy pomogli powołać grę do życia – i społeczności, twórcom zawartości i graczom, którzy zadbali o to, aby pozostała silna przez dwie dekady. Warcraft 3 jest punktem kulminacyjnym mojej kariery i jestem wdzięczny, że mogłem przyczynić się do powstania gry, która znaczy tak wiele dla tak wielu osób. Oryginalne WC3 nigdy nie może być zastąpione, ale mamy nadzieję, że uhonorujemy jego dziedzictwo.

Źródło:
"Adrian Werner" - GRY-OnLine


Klemens
2022-07-04 18:34:21